Onze tweede week in Maleisië

Onze vorige blog was geëindigd op maandag, dit was voor ons een chille dag waarin niets moest en alles mocht. Deze dag hebben we onze kleding gewassen, zodat deze weer fris waren voor de nieuwe week en we weer schoon ondergoed hadden om te dragen. Niet geheel onbelangrijk natuurlijk. Verder hebben we het heerlijk rustig aan gedaan en op tijd de wekker gezet voor de dag erna.

Dinsdag zijn we namelijk op tijd vertrokken uit ons hotel en richting de haven van Mersing gelopen. Vanuit hier vertrok onze veerboot op tijd richting het eiland Tioman. Het water was onrustig en de airco op de boot werkte niet echt goed. Dit resulteerde in een zeezieke Marit, die uiteindelijk haar hele ontbijt eruit heeft gegooid. Gelukkig waren de kotszakjes op de boot binnen handbereik en heeft ze er geen zooitje van gemaakt. Na tweeënhalf uur, wat voor Marit natuurlijk véél langer aanvoelde, kwamen we aan op het mooie eiland. Het uitzicht dat we zagen vanaf de steiger maakte de boottocht direct meer dan goed. Het water rondom het eiland is namelijk prachtig helderblauw en de bebossing op het eiland helemaal groen.

We zijn direct naar een eettentje gelopen, waar we genoten hebben van het eten met het mooie uitzicht op de zee. Hierna konden we inchecken in ons hotel en heeft Marit kennis gemaakt met haar duikinstructeur Adlin. De kennismaking verliep echter anders dan jullie waarschijnlijk verwachten. Op de deur van het toilet bij de receptie staat namelijk “Please knock” en het slot leek kapot, dus Marit was op het toilet gaan zitten zonder de deur op slot te doen. Drie keer raden wie er toen de deur opendeed terwijl Marit rustig zat te plassen? Juist, haar duikinstructeur. Bleek dat er aan de bovenkant van de deur een schuifje zat, waarmee de deur toch nog op slot kon…

In de middag begon Marit direct met haar duikcursus Open Water Diver. De online examens met alle theorie had ze gelukkig vorige week allemaal al gehaald, dus kon ze zich nu focussen op de praktijk. De cursus begon met het samenstellen en passen van de duikuitrusting. Vervolgens ging ze samen met de andere cursisten na een lange uitleg van Adlin het zwembad in. Het was erg wennen om door een ademautomaat te ademen, maar ze kreeg het al snel onder de knie. Hierna begonnen ze met het aanleren van de verschillende vaardigheden die je moet kunnen, zoals het in- en uitdoen van de ademautomaat. Terwijl Marit in het zwembad lag, genoot Lisanne lekker van de zon vanaf het terras en heeft ze nog een stukje gezwommen. De watertemperatuur was hiervoor perfect. Hierna hebben we de dag lekker afgesloten met de special Tioman burger en friet.

Woensdag moest Marit om 9.00 uur alweer bij het zwembad klaarstaan voor de tweede dag van haar duikcursus. In plaats van in het zwembad gingen ze echter in de zee oefenen in ondiep water, zodat er meer ruimte was om te oefenen en ze alvast een voorproefje kregen van het echte werk. Hier werden nog veel meer vaardigheden aangeleerd, zoals het leren omgaan met het drijfvermogen onder water. Het was best spannend om direct zo de zee in te gaan naar maximaal ongeveer 7 meter diepte, maar het smaakte zeker naar meer. Terwijl Marit in de zee was, was Lisanne bezig met de reisplanning. Hierna hebben we samen even geluncht. Dit keer wel Maleisische gerechten, namelijk black pepper chicken rice voor Marit en fried noodles voor Lisanne. Het smaakte allebei erg lekker en gaf weer genoeg energie voor de rest van de dag. Voor Marit stond er namelijk nog een duik op het programma. Dit keer een eerste echte Open Water Dive met een maximum diepte van 12 meter. Ze heeft hier haar eerste visjes gespot, waaronder yellow striped fusiliers en sergeant major fishes. Tijdens deze duik is Lisanne op pad gegaan om het eiland te ontdekken. Helaas waren er veel lege gebouwen en shops vanwege het laagseizoen. Binnenkort begint namelijk al het regenseizoen. Wel heeft ze een paar aapjes gespot en genoten van het mooie eiland.

Donderdag mocht Marit iets later beginnen met duiken, omdat één van de cursisten een achterstand had die ze eerst even in wilden halen. Hierdoor konden we gezellig samen een stukje over het eiland lopen en hebben we nog een mooie schommel gespot, waar we natuurlijk even een mooie foto moest maken. Hierna ging Marit weer het zwembad in voor het aanleren van een aantal laatste vaardigheden, die niet perse in het open water aangeleerd hoeven te worden, zoals het aan- en uittrekken van het duikvest onderwater en het af- en opdoen van een volgelopen masker onder water. Ondertussen had Lisanne bij een van de andere instructeurs een snorkelsetje geregeld, zodat zij die dag kon snorkelen in de zee. Tijdens het snorkelen heeft zij ook een hele hoop vissen gespot en wat koraal gezien. Na de lunch gingen Marit en haar duikgroep weer de zee in om te oefenen, waar ze dit keer clown fishes (de vis van Finding Nemo) en een pijlstaartrog heeft gespot! Het zien van deze vissen maakte het duiken nog zo veel leuker. Marit’s duikinstructeur vond dat ze over voldoende vaardigheden beschikte om de dag erna met de boot mee te gaan voor twee echte, mooie open water duiken. We hebben toen direct een plekje voor Lisanne op de boot geregeld, zodat zij ook mee kon gaan snorkelen.

Vrijdag zaten we dus al vroeg aan het ontbijt, omdat we om 8.15 uur klaar moesten staan om te vertrekken richting de boot. De duikplekken waren Fan Canyon en Batu Malang. Twee plekken waar je veel vissen, koraal en schildpadden kunt spotten. Tijdens de eerste duik heeft Marit een schildpad gezien. Helaas was deze te ver weg om echt de kleuren goed te onderscheiden, dus leek het meer een schim, maar ze kan wel zeggen een schildpad gezien te hebben! De tweede duikplek was gemiddeld wat ondieper, waardoor Lisanne tijdens het snorkelen ook erg veel mooi koraal kon zien. Ook hier hebben we weer veel vissen gespot, waaronder angel fishes, bat fishes en trevallies. Aan het einde van de tweede duik kwam het goede bericht: Marit was geslaagd voor haar duikcursus en mag zichzelf nu gecertificeerd open water duiker noemen. Hierna zijn we weer terug gegaan naar Tioman en hebben we nog wat beelden gemaakt met onze drone. Vervolgens hebben we onze tassen ingepakt en zijn we op tijd naar bed gegaan om ons op te maken voor weer een lange reisdag.

Zaterdag zijn we namelijk weer met de veerboot terug gegaan naar Mersing. Marit had uit voorzorg bij binnenkomst al een kotszakje gepakt, maar had deze dit keer gelukkig niet nodig. Het water was namelijk een stuk kalmer en de airco werkte goed. Daarnaast heeft ze braaf de hele rit naar de horizon gekeken. Hierna hebben we lekker geluncht in Mersing en zijn we richting de bus gewandeld. Deze rit duurde helaas weer een stuk langer dan gepland, waardoor we pas laat bij onze slaapplek aankwamen en de restaurants net gesloten waren. Onze slaapplek was namelijk een klein hokje waar precies een bed en onze tassen in pasten, bij het grote busstation TBS in Kuala Lumpur. We hadden hier bewust voor gekozen, zodat we de dag erna direct op de plek waren waar we moesten zijn. Vanuit hier zijn we namelijk zondag vertrokken richting Taman Negara, het oudste regenwoud van de wereld. Na twee busritten zijn we hier uiteindelijk aangekomen. We hebben lekker gegeten op een floating restaurant die op de rivier ligt die door Taman Negara loopt. Hierna hebben we ons aangemeld bij het park, zodat we hier de komende dagen actieve activiteiten kunnen gaan doen. Zo gaan we vandaag een leuke trekking tocht doen, hopen we wat wildlife te spotten en gaan we zelfs nog een stukje in een bootje over de rivier. We hebben er erg veel zin in en zullen jullie volgende week weer alles vertellen over de avonturen die we hier gaan meemaken.

En vergeet niet onze nieuwe YouTube video hier te bekijken!

Deel dit bericht

Wij gaan weer reizen!

Door Marit | maart 22, 2024

Wat te doen in Singapore: De leukste activiteiten!

Door Marit | maart 13, 2024

Overnachten in Singapore: Dit zijn de leukste hostels & hotels

Door Marit | maart 10, 2024

Dit zijn de leukste bezienswaardigheden van Singapore

Door Marit | maart 9, 2024

Door Lisanne | februari 21, 2024

Simkaart in Maleisië kopen | Een handig overzicht

Door Lisanne | februari 17, 2024

15 Bucket List activiteiten in Australië die je NIET mag missen!

Door Marit | februari 8, 2024

Maria Island bezoeken: Tips en praktische informatie

Door Lisanne | februari 5, 2024

Cradle Mountain bezoeken: Tips en praktische informatie

Door Lisanne | februari 3, 2024

Wat te doen in Hobart: De beste tips in de stad

Door Marit | februari 2, 2024

8x handige tips voor super goedkope vliegtickets

Door Lisanne | januari 31, 2024

Wat te doen in Adelaide: De beste tips in de stad

Door Marit | januari 27, 2024

9x waarom wij niet naar Australië willen emigreren

Door Marit | januari 15, 2024

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *