Derde week in Maleisië

Taman Negara: Het oudste regenwoud van de wereld 🌏🌴🐒

Maandagochtend moesten we om 9.00 uur klaarstaan voor onze hike door de jungle. Na nog geen 100 meter zweetten wij ons al helemaal kapot, terwijl we bij onze Maleisische gids de hele tocht geen enkele zweetdruppel gezien hebben. Hij gaf aan bijna dagelijks een hike door de jungle te maken als gids en gewend te zijn aan deze temperaturen. De wandeling begon vrij simpel over paden van houten planken, maar al snel ging het over in het echte werk door de wildernis heen. Voordat we echter een stap op de grond hadden gezet, deed onze gids ineens zijn schoenen uit en vertelde hij ons dat wij hetzelfde moesten doen. Vervolgens deed hij wat water in zijn schoen en haalde hij een zakje tabak tevoorschijn. De tabak maakte hij nat in het water in zijn schoen en hij begon daarmee zijn sokken en schoenen in te smeren. Het eerste wat wij dachten was natuurlijk: “Dat gaan wij echt niet doen!”, maar toen hij vertelde dat er hierdoor geen bloedzuigers op je zouden komen zijn wij heel snel begonnen met smeren. Lisanne begon zelfs met het insmeren van haar armen, waar de gids hard om moest lachen. Blijkbaar zuigen de bloedzuigers zich vast aan je schoenen en kruipen ze dan via je sok naar je huid toe. Nadat we onze witte sokken voor eeuwig verpest hadden met de vieze tabak, zijn we begonnen aan de echte wandeling. Deze ging over boomstronken, boomstammen en modder heen. Tijdens de wandeling heeft onze gids het één en ander verteld over de verschillende bomen en beestjes die we tegenkwamen. Tijdens de wandeling zijn we gestopt bij een uitkijktoren, maar helaas hebben we geen wilde dieren gespot. Wel heeft onze gids wat filmpjes laten zien, zoals een filmpje van een wilde tijger die over de weg naar zijn dorp liep en een filmpje van een beer die in zijn achtertuin aan het rondneuzen was. Om deze dieren te kunnen spotten moet je veel geluk hebben en als je een kans wil maken om ze zien moet je eigenlijk overnachten in de jungle. Dit is mogelijk in de uitkijktoren of in een grot. Zo heb je kans om de dieren heel vroeg in de ochtend te spotten, want daarna gaan ze vaak slapen en heb je weinig kans ze nog te zien. Tijdens onze tocht hebben we echter wel meerdere bloedzuigers gezien… Deze zaten gelukkig allemaal nog op onze schoenen en konden we er zo vanaf schieten met onze vingers. De wandeling eindigde bij een hele grote indrukwekkende boom, die vlakbij de rivier ligt. Hier hebben we even rustig onze lunch gegeten en zijn we opgehaald door mannen in een bootje. Zij hebben ons naar onze volgende stop gebracht. Dit was een plek waar je de speciale vissen kon voeren die in de rivier zwemmen die door Taman Negara loopt. De vissen hebben we door de slechte zichtbaarheid van het water niet gezien, maar wel hebben we hier een hele grote duizendpoot gespot. Deze zien er hier echt heel anders uit dan de schattige duizendpootjes in ons vertrouwde Nederland. Hierna zijn we nog een stukje verder gebracht met de boot en hebben we nog een korte wandeling naar een waterval gemaakt. Vervolgens zijn we met de bootjes teruggebracht naar ons beginpunt. Tijdens deze tocht hebben we nog een apen familie gezien die via de bomen de rivier overstak. Zo hadden we toch nog wat wilde dieren gezien deze dag. Bij aankomst in hotel zijn we direct onder de douche gesprongen om al het zweet en viezigheid van ons af te spoelen, maar ook om te checken of er toch nog niet stiekem een paar bloedzuigers langs onze tabak defensie gekropen waren. Gelukkig waren we allebei bloedzuiger vrij en onze sokken, die ooit wit waren, hebben we maar weggegooid. Hierna hebben we lekker gegeten op een gezellig drijvend restaurantje en hebben we de rest van de avond met onze vermoeide beentjes omhoog gezeten.

Dinsdag zijn we zelf op pad gegaan. Eerst hebben we heerlijk uitgeslapen en genoten van ons bananen pannenkoeken ontbijtje. Hierna zijn we weer het nationaal park in gegaan om de Canopy Walk te lopen. De Canopy Walk is een route van hangbruggen middenin de jungle. De route hiernaartoe is gelukkig volledig uitgestippeld met houten paden. Aan het begin van onze wandeling kwamen we een heleboel apen tegen die eerst in de bomen rondom het pad zaten, maar later zelfs op het pad wandelden. Dit vonden we nu toch wat spannend, omdat de herinnering aan de aap die onze ijsjes stal nog vers in ons geheugen geschrift stond. Deze apen bleven gelukkig wat op afstand. Het scheelde waarschijnlijk ook dat we dit keer geen eten bij ons hadden. De route naar de Canopy Walk bestond uit heel veel trappen, waardoor we als twee rode tomaatjes aan de route begonnen. Het was echt ontzettend leuk om over de hangbruggen tussen de toppen van de bomen in het regenwoud te lopen. Op de terugweg van de Canopy Walk kwamen we weer een aapje tegen, die zelfs nog een stukje met ons meeliep. Verder hadden we weer een grote duizendpoot en een hoop vlinders gespot. Hierna hebben we weer wat gegeten bij hetzelfde drijvende restaurantje als de dag ervoor, omdat dit toen zo goed bevallen was. Vervolgens hadden we in ons hotel onze tassen alweer zo goed mogelijk ingepakt, omdat we de volgende dag weer verder zouden trekken.

Cameron Highlands: De prachtige theeplantages 🌱🍓

Woensdagochtend zijn we namelijk vertrokken naar de meest bekende toeristische trekpleister van Maleisië: de Cameron Highlands. Hier zijn we heen gereisd in een minibus van dezelfde reisorganisatie die ons ook naar Taman Negara gebracht had. Tijdens deze rit stopte onze chauffeur nog even bij een leuk marktje aan de straat met allemaal eettentjes en even later bij een van de grote theeplantages van Cameron Highlands, zodat we vast een sneak peek hadden van wat ons de komende dagen te wachten zou staan. Het uitzicht op de theevelden is echt prachtig. Hierna heeft onze chauffeur ons heel aardig voor ons hostel afgezet. Ons hostel was heel leuk met in plaats van verschillende stapelbedden, verschillende houten tipi tentjes in de kamer. Vervolgens hebben we een lekkere maaltijd gegeten bij een van de restaurantjes en onze eerste heerlijke scones hier gehad. Verder hebben we het deze dag rustig aangedaan en een leuke tour geboekt voor de volgende dag.

Donderdag moesten we om 8 uur ‘s ochtends klaarstaan voor ons hostel inclusief een flesje water en goede schoenen voor onze hike die bij de tour in zat. We hadden de Full Day Discover tour geboekt, die bestond uit het bezichtigen van de theeplantages, een wandeling over Coral Hill en het bezoeken van een vlindertuin, een aardbeien boerderij, een markt, een museum en een tempel. Nu denken jullie zeker: past dat allemaal wel in één dag?! Het antwoord is: Ja, dat past zeker en daarna ben je ook helemaal kapot. We werden precies op tijd opgehaald door onze gids in een gave oranje terreinwagen. Hiermee zou hij ons de hele dag rondrijden naar de verschillende bezienswaardigheden. We begonnen bij de theeplantages van het theemerk BOH. De zon scheen en de lucht was blauw, wat het uitzicht nog mooier maakte. Naast de plantages en de fabriek van BOH staat de BOH Tea Centre. Hier hebben we een heerlijk theetje gedronken, terwijl we konden genieten van het mooie uitzicht. Hierna heeft onze gids Isma ons naar een andere locatie gebracht waar je ook een erg mooi uitzicht over de theeplantages hebt en geen andere toeristen zijn. Vervolgens zijn we naar Coral Hill gereden. Dit is het alternatief van Mossy Forest, wat op dit moment gesloten was. Hier hebben we een leuke uitdagende wandeling gemaakt over de heuvel, met wat lichte uitglijders vanwege de modder. Het was ook erg mooi om de bemoste bomen en takken te zien. Het laatste stukje van de wandeling naar beneden was erg stijl, waardoor je een touw als hulpmiddel moest gebruiken naar beneden. We moesten dit zo snel mogelijk doen, omdat er precies op die plek allemaal muggen rondzwermden. Het leek wel of alle muggen zich rondom Lisanne’s benen verzameld hadden en ze werd er helemaal gek van. Later bleek ook dat Lisanne maar liefst 133 keer gestoken was! We hadden ze volgende ochtend stuk voor stuk geteld. Na de wandeling hebben we eerst lekker Maleisisch geluncht in een food court. Daarna zijn we met hernieuwde energie naar de vlindertuin gegaan. Dit vonden we echt heel erg leuk. Er waren namelijk niet alleen maar vlinders te zien, maar ook veel planten en andere dieren. Lisanne’s hoogtepunt waren de cavia’s, die haar deden denken aan de cavia die zij vroeger als huisdier had. Verder waren er ook onder andere slangen, salamanders, wandelende takken, krekels en hele grote kevers. Hierna stond de aardbeien boerderij op de planning, waar Marit een heerlijke milkshake heeft gehad. De markt stelde niet zo veel voor, maar het was wel even leuk om dat stukje cultuur te zien. Vervolgens zijn we naar de Time Tunnel gegaan. Dit is een klein museum over de geschiedenis van de Cameron Highlands. Als laatste hebben we nog een boeddhistische tempel bezocht, waar op dat moment ook Chinese monniken aan het bidden waren. Hierna heeft onze gids ons weer bij ons hostel afgeleverd. Het was een volle, maar erg leuke en interessante dag.

Na het tellen van de 133 muggenbulten van Lisanne zijn we vrijdag op pad gegaan naar de apotheek om wat te regelen tegen de jeuk. Hier hebben we een crèmepje en een aantal tabletten meegekregen die gelukkig wat verlichting hebben gegeven. Hierna wilden we zelf op pad naar de andere bekende theeplantages, namelijk de Cameron Tea Valley. We konden echter geen taxi’s vinden, dus besloten we te gaan lopen. Het zou volgens Google Maps een wandeling van ongeveer 40 minuten moeten zijn langs een autoweg. We waren nog maar net onderweg of het begon al te regenen. Gelukkig was er een lieve chauffeur die naar ons toeterde en ons vervolgens zijn paraplu gaf, waardoor we de rest van de weg droog bleven onder de paraplu. Bij het thee plantages hebben we lekkere scones gegeten in het theehuis en de theevelden nog even van dichtbij bekeken. Helaas bleef het regenachtig, maar zelfs dan is het uitzicht nog erg mooi. Gelukkig hing er aan de muur van het theehuis een lijst met nummers, waaronder het nummer van de taxi, waardoor we niet meer het stuk langs de autoweg door de regen terug hoefden te lopen.

George Town: Street art in ieder straatje 🎨👩🏼‍🎨

Zaterdag zaten we alweer om 9.00 uur in de bus richting George Town. Dit is een historische stad die net als Malakka op de World Heritage lijst van UNESCO staat. In de middag kwamen we hier aan en vond Lisanne een super leuk cafétje via Google Maps, namelijk een hondencafé! Hier hebben we heerlijke wafels en milkshakes gehad, terwijl we gezellig konden knuffelen met allemaal schattige hondjes in luiers. Hierna hebben we ingecheckt in ons hotel en zijn we door de verschillende shopping malls gelopen. Helaas konden we natuurlijk niet echt shoppen, omdat we nog maar weinig ruimte in onze backpacks hebben. De bovenste verdieping van één van de shopping malls was een bioscoop. Hier hebben we nog een leuke film gekeken.

De laatste dag van de week zijn we begonnen met een lekker ontbijt bij The Mugshot Café. Hier heeft Lisanne een lekkere bagel gehad en Marit een pistoletje met scrambled eggs. Ernaast zat een cafétje waar echt lekker brood werd verkocht. Hier hadden we een lekkere sandwich gekocht voor onze lunch, omdat we brood zo missen. Deze ochtend hebben we ook weer onze kleding gewassen, zodat deze weer fris meekunnen naar onze volgende bestemming. In de middag zijn we op pad geweest om de verschillende coole muurschilderingen te bekijken. Street art is namelijk één van de dingen waar George Town zo bekend om staat. Het was erg leuk om deze muurschilderingen te bekijken en de leuke straatjes en winkeltjes van George Town te bezoeken. We hebben de dag afgesloten met gezellig karaoke zingen in een box voor twee personen, zodat niemand anders ons kon horen. Dit was erg leuk, omdat we allebei totaal niet kunnen zingen. 😜

Onze derde week zit er alweer op… De tijd vliegt voorbij en we hebben het erg naar ons zin! Wat hebben we toch weer veel meegemaakt deze week. Jullie kunnen het ook allemaal hier bekijken in onze nieuwe vlog ☺️👌🏼

Deel dit bericht

Ontdek Yorke Peninsula in Zuid-Australië

Door Lisanne | april 6, 2024

Flinders Ranges bezoeken: Tips en informatie

Door Lisanne | april 3, 2024

Wij gaan weer reizen!

Door Marit | maart 22, 2024

Wat te doen in Singapore: De leukste activiteiten!

Door Marit | maart 13, 2024

Overnachten in Singapore: Dit zijn de leukste hostels & hotels

Door Marit | maart 10, 2024

Dit zijn de leukste bezienswaardigheden van Singapore

Door Marit | maart 9, 2024

Door Lisanne | februari 21, 2024

Simkaart in Maleisië kopen | Een handig overzicht

Door Lisanne | februari 17, 2024

15 Bucket List activiteiten in Australië die je NIET mag missen!

Door Marit | februari 8, 2024

Maria Island bezoeken: Tips en praktische informatie

Door Lisanne | februari 5, 2024

Cradle Mountain bezoeken: Tips en praktische informatie

Door Lisanne | februari 3, 2024

Wat te doen in Hobart: De beste tips in de stad

Door Marit | februari 2, 2024

8x handige tips voor super goedkope vliegtickets

Door Lisanne | januari 31, 2024

Wat te doen in Adelaide: De beste tips in de stad

Door Marit | januari 27, 2024

Zo vind je werk in Australië op een Working Holiday – onze tips

Door Lisanne | januari 23, 2024

De leukste plekken in Maleisië: Het schiereiland

Door Lisanne | januari 21, 2024

3 gedachten over “Derde week in Maleisië”

1. Wat beleven jullie veel zeg! Heel leuk om te volgen. Ook de film is mooi. Respect dat jullie ons zo mee laten beleven. Tot de volgende keer.!!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *