Ons avontuur door Nieuw-Zeeland

Het zit er alweer op! Ons avontuur van 35 dagen door Nieuw-Zeeland is ten einde gekomen. Wat hebben we het leuk gehad en wat hebben we genoten. We hebben niet zoveel tijd gestopt in het delen van onze verhalen of foto’s, maar echt van het moment genoten. Daarom vertellen we je in een korte samenvatting alles over ons avontuur door Nieuw-Zeeland met onder andere onze route, (persoonlijke) hoogtepunten, mooie foto’s en nog meer.

De route

Onze reis door Nieuw-Zeeland begon in Christchurch. Hier hebben we een campervan gehuurd waarmee we het zuidereiland van Nieuw-Zeeland hebben ontdekt. Onze route hebben we bijgehouden via Polarsteps waardoor we een mooi overzicht hebben van de route die we hebben gereden. In totaal hebben we 3300 kilometer afgelegd in onze gehuurde campervan van Britz.

Route Nieuw-Zeeland

De wegen in Nieuw-Zeeland zijn goed te doen, al reden we wel vaak door de bergen waardoor je flink moest afremmen in de bochten. Gelukkig zijn de meeste wegen goed onderhouden dus dat was geen probleem. Nieuw-Zeeland heeft een inwonersaantal van 5 miljoen mensen, waarvan de meeste op het noordereiland wonen. Wij zijn zelf alleen maar naar het zuidereiland gegaan waardoor we het gevoel hebben dat we meer toeristen hebben gezien dan inwoners zelf. Daardoor was het ook niet echt druk op de wegen wat wel fijn was. Af en toe hebben we wat langere stukken gereden, maar dat was niet erg aangezien de natuur van Nieuw-Zeeland echt prachtig is. Onderweg kom je ook veel schapen, koeien, herten, varkens en andere dieren tegen.

Hoogtepunten

Onze reis heeft veel hoogtepunten gekend. We hebben veel gezien en gedaan en vinden het moeilijk om te kiezen wat daarvan nou echt hoogtepunten waren. Eigenlijk was de hele reis één groot hoogtepunt! Daarom beginnen we eerst met onze persoonlijke hoogtepunten en daarna onze gezamenlijke.

Lisanne’s hoogtepunt

Mijn (Lisanne) hoogtepunt was een letterlijk hoogtepunt, want ik ben van 134 meter naar beneden gesprongen! Gelukkig wel met een touw wat een hele gave ervaring was. Bungeejumpen kan ik nu van mijn bucket list afstrepen. Het leuke aan bungeejumpen in Nieuw-Zeeland is dat hier het commerciële bungeejumpen is uitgevonden. Dé plek om deze ervaring dus mee te maken.

Nevis bungeejump Queenstown
Marit’s hoogtepunt

Mijn (Marit) hoogtepunt lag ook letterlijk erg hoog. Met een helikopter zijn we naar de Franz Josef Glacier gegaan waar we een hele gave wandeling over de gletsjers hebben gemaakt. Met een speciale kledinguitrusting, schoenen en wandelstok gingen we met een gids twee uur lang over het ijs lopen. Een hele speciale ervaring, wat helaas over een aantal jaar niet meer kan wegens klimaatverandering.

Gezamenlijke hoogtepunten

In de eerste week van onze reis zijn we naar Timaru gegaan. Dit plaatsje staat bekend om zijn dwergpinguïns. Ondanks dat we niet in het goede seizoen zaten hebben we toch twee pinguïns in de avond over het strand zien lopen wat een leuk begin was van onze reis. Hier konden we wat foto’s van maken aangezien er licht was van de fabriek naast het strand (met flits is verboden).

In Australië hebben we al veel dolfijnen gezien, maar in Nieuw-Zeeland is een andere soort te vinden genaamd de Dusky Dolphin. Deze dolfijnen zijn wat speelser waardoor ze veel sprongen en trucjes maken in het water. Zo hebben we in Kaikoura een whale watching tour geboekt waarbij we naast de twee potvissen en één bultrug ook veel van deze dolfijnen hebben gezien. Het was zo leuk om ze van zo dichtbij te zien springen! Naast dolfijnen, bultruggen en pinguïns hebben we ook een kiwi gezien. Dit is het nationale dier van Nieuw-Zeeland. Dit hebben we gedaan bij West Coast Wildlife Centre aangezien het nachtdieren zijn en ze uitsterven.

De natuur was ook echt een hoogtepunt. Zo vonden we Lake Tekapo en Lake Pukaki echt prachtig. Dit zijn twee meren met super mooi blauw water. Eigenlijk zijn de meeste meren hier heel mooi door de speciale kleur blauw die je niet zo snel in een ander land zult vinden. Mount Cook National Park en Milford Sound kunnen ook niet ontbreken bij de hoogtepunten. In Mount Cook hebben we mooie wandelingen gemaakt en bij Milford Sound een boottour dat door het park ging met verschillende watervallen.

Lake Pukaki

De leukste stad vonden we Queenstown. Waarschijnlijk een van de leukste steden waar we zijn geweest tot nu toe op onze reis. Deze stad is uitgeroepen tot ‘de avontuurlijkste stad ter wereld’, en laten wij daar nou net van houden. Boven de stad zie je paragliders rondzweven en over de rivier varen snelle jetboten. De stad heeft ook een gezellige sfeer met terrasjes, iets dat we in Australië hebben gemist. Een Fergburger kon ook niet ontbreken, want dit is uitgeroepen tot ‘de lekkerste hamburger ter wereld’. En we moeten zeggen: hij was heerlijk!

Dit waren een aantal hoogtepunten maar we hebben er nog veel meer. Deze zullen we in onze vlogs natuurlijk laten zien.

Het weer in mei

Wij hebben gekozen voor de maand mei omdat de kosten voor een campervan veel lager liggen dan in het hoogseizoen. Daarbij wisten we wel dat het kouder zou zijn en slechter weer t.o.v. het hoogseizoen (november tot begin februari). Al hebben we daar niet zoveel van gemerkt. Van de 35 dagen hebben we 1,5 dag regen gehad en voor het grootste deel een blauwe lucht met zon! In het zuiden hebben we wel wat koudere nachten gehad, maar met extra dekens was dat prima te doen. In Mount Cook en Wanaka ging het ook nog sneeuwen in de nacht. Hierdoor hebben we extra speciale wandelingen kunnen maken door de sneeuw.

Vervolg van de reis

En dat was een korte samenvatting van onze reis door Nieuw-Zeeland. Tijdens het typen van deze blog zitten we in een hotelkamer vlakbij het vliegveld van Christchurch aangezien we morgen heel vroeg gaan vliegen naar Perth (Australië). De campervan is vandaag ingeleverd en alles is weer ingepakt. De komende dagen zullen we de vlogs van dit mooie land in elkaar zetten, Rottnest Island bezoeken en gaan we proberen onze auto te verkopen in Perth. Daarna is het tijd voor een ander land, namelijk Sri Lanka!

Bedankt voor het lezen en als je nou benieuwd bent voor een wat uitgebreider verslag. Bekijk dan hier onze Polarsteps van Nieuw-Zeeland.

Deel dit bericht

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *