De outback in | Werken en ontdekken

Inmiddels zijn we aangekomen in Zuid-Australië, maar daarvoor zijn we maar liefst vijf maanden in de Outback van Australië geweest. In deze nieuwe persoonlijke blog vertellen wij wat over ons werk in Alice Springs en nemen wij jullie mee met onze avonturen door de Outback waar we onder andere de bekende Uluru hebben gezien.

Werken

Van deze vijf maanden hebben we maar liefst 3,5 maand op een camping gewerkt in Alice Springs. Een grote camping met veel faciliteiten zoals een lekker zwembad, een fitnessruimte, een reading room en een games room. Aan ons de taak om deze faciliteiten schoon te maken samen met andere faciliteiten waar je toiletten en douches kan vinden. Gelukkig hoefden we dit niet heel vaak te doen, want we werden vaker op cabins gezet wat we leuker vonden om schoon te maken. Ons schoonmaak team bestond uit meerdere collega’s, waarvan twee andere backpackers uit Engeland en wat locals. Op de camping werkten we de meeste tijd zes dagen in de week waardoor we veel uren konden maken en geld konden verdienen. Op een gegeven moment raakten we hierdoor wel vermoeid, ook vanwege de combinatie met het warme weer dat richting het einde van onze werkperiode erg omhoog begon te lopen. Gelukkig hadden we wel onze eigen plek op de camping met een privé ensuite (douche en toilet). Het leuke aan deze werkplek was dat de meeste van onze collega’s van receptie en maintenance ook reizigers waren die op de camping verbleven, waardoor we met elkaar veel leuke dingen hebben gedaan. Minimaal één keer in de week hebben we met elkaar gegeten en daarnaast hebben we regelmatig op onze vrije dagen leuke uitjes samen ondernomen zoals 4-wheel driven door Palm Valley, naar de Alice Springs Show en vele classic Aussie barbecues in combinatie met Australian Football kijken. Al deze collega’s kwamen uit verschillende delen van Australië, waardoor we leuke insiders tips hebben opgedaan die je niet zo snel op internet kan vinden!

We hebben hier een leuke tijd gehad, maar het was voor ons wel echt tijd om te vertrekken na 3,5 maand. De temperaturen stegen enorm en het hoogseizoen liep ook ten einde. De manager van het park heeft ons bij een ander park aanbevolen waar wij nu ook werken. Voordat we echter aan de slag gingen bij onze nieuwe werkplek hebben we ook nog een maand de tijd genomen om de rest van de Outback te verkennen, wat we hieronder zullen vertellen.

Alice Springs

De plek waar we werkten lag in Alice Springs. Een hele andere stad dan waar we geweest waren. Er leeft hier namelijk een grote groep Aboriginals, de oorspronkelijke bewoners van Australië. Helaas is door het vele drankgebruik van deze groep het de minst veilige stad in Australië. Er vinden geregeld inbraken plaats en zelfs auto’s worden in brand gezet. Wij hebben gelukkig hier niet echt last van gehad, want onze camping lag onder het centrum, al waren er wel wat incidenten zoals het proberen in te breken in caravans op het park. Desondanks zouden we Alice Springs wel aanraden om te bezoeken, want wij hebben hier een erg leuke tijd gehad. We hebben dan ook hiervoor een aparte blog geschreven over wat je kunt doen in Alice Springs en tips hoe je dit zo veilig mogelijk kan doen. Onze hoogtepunten van de stad waren toch wel een hete luchtballonvaart en een bezoek aan de Kangaroo Sanctuary.

East and West Macdonnell Ranges

De Macdonnell Ranges is een gebied dat ten oosten en westen van Alice Springs ligt. Het staat bekend om de lang uitgerekte valleien die ondanks de droogte ook groen zijn. Er zijn verschillende plekken waar je tussenstops kunt maken en wij hebben dan ook de meeste plekken wel bezocht. Wij zullen hier later een uitgebreide informatieve blog over maken, maar in deze blog vertellen wij onze persoonlijke hoogtepunten van dit gebied.

Trephina Gorge

In de East Macdonnell Ranges ligt Trephina Gorge waar je echt een prachtige wandeling kan maken. Er zijn verschillende soorten wandelingen waaruit je kunt kiezen. De eerste dag hebben wij een wandeling gemaakt waarbij we echt een prachtig uitzicht hadden. De naam van de wandeling was “Panorama Walk” en deze raden wij dus ook sterk aan. Hoe warmer het wordt in de Outback, hoe meer vliegen. Nou dat hadden wij wel gemerkt met meer dan 100 vliegen die op ons zaten. Gelukkig hadden we wel onze vliegnetjes mee waardoor ze niet op ons gezicht zaten. De volgende dag stond de wekker vroeg, want het zou een warme dag worden. Na een steil stuk omhoog lopen kwamen we steeds hoger, maar op een gegeven moment werd het te warm en keerden we terug en besloten we vanwege de vliegen eerder terug te gaan naar de stad, want we konden niet eens meer normaal buiten zitten op de camping.

Ormiston Gorge

Een van Marit’s favoriete plekken in de West Macdonnell Ranges is Ormiston Gorge. Dit is een diepe kloof omgeven door hoge kliffen met een schilderachtig water aan de voet. Een mooie plek om even tot rust te komen en te genieten van de natuur die je niet zomaar in Europa zal vinden.

Mount Sonder

Om 03:00 in de nacht stond de wekker. We gingen namelijk een berg beklimmen genaamd Mount Sonder. Nadat we nog 10 minuten in bed lagen te discussiëren of we nou wel of niet zouden gaan, besloten we toch de wandelschoenen aan te doen en onze rooftop tent middenin de nacht in te pakken. Daarna reden we naar het startpunt van de wandeling, schreven we onze namen in het logboek en deden we de zaklamp van onze telefoon aan waardoor we het pad konden zien. En WOW het vroege opstaan was het waard! Al lopend onder de sterren en een prachtige maan die echt mooi geel was, werd het steeds lichter en na 2,5 uur omhoog wandelen kwam de zon op waardoor we een prachtig uitzicht over de heuvelruggen hadden. Op een gegeven moment, nadat we al drie keer dachten dat we het eindpunt hadden bereikt, maar toch telkens weer moesten afdalen en omhoog klimmen kwamen we op het echte eindpunt aan waar we wat foto’s hebben gemaakt en ons ontbijt hebben gegeten. Met 832 hoogtemeters in onze benen begon de afdaling, wat misschien nog wel zwaarder was dan de beklimming. Al om 09:00 uur in de ochtend was het super warm en we waren dan ook blij dat we niet lang daarna weer veilig beneden waren. Moe maar voldaan reden we de Macdonnell Ranges weer uit.

Eindpunt bereikt!

Uluru

De Uluru (officieel Ayers Rock) is een van de meest gefotografeerde plekken in Australië. Het is heel simpel gezegd een hele grote rots dat een heilige plek is voor de Aboriginals. Het mooie aan de Uluru is dat de rotsformatie prachtig rood kleurt wanneer de zon ondergaat of opkomt. Om de Uluru kan je ook verschillende wandelingen maken. De meest bekende is de Uluru Base Walk waarbij je een rondje maakt om de rots. Wij vonden dit zelf, op een paar plekken waar je dichtbij kon komen na, niet heel bijzonder. Wat wij wel erg bijzonder vonden was om de Uluru bij zonsopgang en zonsondergang van een afstandje te bekijken, zodat je heel de rotsformatie kan zien. Wij hebben dit dan ook meerdere keren gedaan, aangezien we hier maar liefst vijf dagen hebben verbleven. Daarnaast zijn we ook naar de Field of Lights gegaan. Een kunstwerk met 50.000 lampjes in een groot veld die je ’s avonds kan bezoeken, heel speciaal!

Naast de Uluru ligt de Kata Tjuta, een andere heilige rotsformatie die ook prachtig is. Ook hier kan je een aantal wandelingen maken en de rotsformatie van dichtbij bekijken. Helaas was het erg warm en wij zijn er wel 100% zekerheid achter gekomen dat wij niet goed functioneren wanneer het warm is. Daarom hebben we ook niet hele “Valley of the Winds” wandeling gedaan, maar besloten om tot aan het tweede uitkijkpunt te lopen. Dit was ondanks dat we niet het volledige rondje gelopen hebben echt een prachtige wandeling. Het was zeer indrukwekkend om tussen de grote rode rotsen door te lopen.

Kings Canyon

Met onze vermoeide benen keken we erg uit naar Kings Canyon. Niet persé vanwege de prachtige plek, maar vanwege het feit dat we hier twee dagen in een resort verbleven. Doordat wij bij een Discovery Parks werken kunnen we 60% korting krijgen op een ander verblijf van deze keten. Normaal gesproken is het verblijven bij Kings Canyon super duur, omdat het ook in the middle of nowhere ligt, maar voor ons nu dus niet. We hebben twee dagen heerlijk in bed gelegen en een super goed ontbijt gehad dat inclusief was. Op de derde dag waren we weer wat bijgekomen van de maanden, weken en dagen ervoor waardoor we de wandeling bij Kings Canyon aankonden. Wij kozen ervoor de volledige “Kings Canyon Rim Walk” te lopen, die bekend staat om de ‘heart attack hill’ aan het begin van de wandeling. In het begin moet je namelijk een heel stijl stuk omhoog wandelen. Gelukkig hebben we de AED bovenop de heuvel niet nodig gehad en werd het daarna wel wat vlakker. Uiteindelijk vonden we de Kings Canyon misschien zelfs wel mooier dan de Uluru en Kata Tjuta.

Coober Peedy

Kings Canyon was voor ons de laatste stop in de Outback en dat betekende dat we naar het zuiden gingen rijden. Hier hebben we een aantal dagen over gedaan en lange afstanden afgelegd in de auto. Als tussenstop zijn we naar Coober Pedy gereden, een historische plek waar veel mijnen te vinden zijn om Opal te vinden. Deze plaats ligt in een andere staat, namelijk Zuid-Australië en dat betekent dat we nu in zes van de zeven staten van Australië zijn geweest. We hebben hier een nachtje overnacht en zijn naar een ondergronds museum gegaan om de mijnen van vroeger in het echt te zien. Ook zijn we naar een prachtige plek genaamd de Kanku-Breakaways gegaan, zie de foto hieronder. Daarna was het tijd om onze reis richting Adelaide weer te vervolgen.

Slot

Dit was onze blog over de Outback van Australië. We hebben hier echt een prachtige tijd meegemaakt en zijn erg blij dat we zulke leuke collega’s hadden waarmee we konden optrekken. Naast onze collega’s zijn we ook nog op pad gegaan met een oud klasgenoot van Lisanne en onze oude kamergenoot die we hebben ontmoet met oud & nieuw in Sydney. De wereld is klein 😉

Wij zijn momenteel aan het werk in een leuk plaatsje net boven Adelaide genaamd Hahndorf. Hier zullen we in de volgende persoonlijke blog verder over schrijven. Wil je onze prachtige avonturen door de Outback zien? Binnenkort zetten we deze vlog online. Eerder hebben we ook al een vlog gemaakt over het werken in Alice Springs, die kan je hieronder terug vinden.

Bedankt voor het lezen!

Deel dit bericht

De voordelen van het gebruiken van een VPN op reis

Door Lisanne | april 26, 2024

Door Lisanne | april 3, 2024

Wij gaan weer reizen!

Door Marit | maart 22, 2024

Wat te doen in Singapore: De leukste activiteiten!

Door Marit | maart 13, 2024

Overnachten in Singapore: Dit zijn de leukste hostels & hotels

Door Marit | maart 10, 2024

Dit zijn de leukste bezienswaardigheden van Singapore

Door Marit | maart 9, 2024

Door Lisanne | februari 21, 2024

Simkaart in Maleisië kopen | Een handig overzicht

Door Lisanne | februari 17, 2024

15 Bucket List activiteiten in Australië die je NIET mag missen!

Door Marit | februari 8, 2024

Maria Island bezoeken: Tips en praktische informatie

Door Lisanne | februari 5, 2024

Cradle Mountain bezoeken: Tips en praktische informatie

Door Lisanne | februari 3, 2024

Wat te doen in Hobart: De beste tips in de stad

Door Marit | februari 2, 2024

8x handige tips voor super goedkope vliegtickets

Door Lisanne | januari 31, 2024

1 gedachte over “De outback in | Werken en ontdekken”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *