Het avontuur in Australië zit erop!

Dit is onze allerlaatste persoonlijke blog van Australië. Na meer dan 1,5 jaar verlaten wij Down Under. Na een mooi avontuur door Nieuw-Zeeland (wat je hier kunt lezen) zijn wij nog een week in Australië geweest. Onze laatste paar dagen zullen we in deze blog beschrijven. We verkopen onze auto, nemen de veerboot naar Rottnest Island en ontdekken Perth.

Tijdreizigers

De laatste paar weken heeft ons lichaam het zwaar gehad met het tijdsverschil. Australië heeft verschillende tijdzones waarbij we vanuit Zuid-Australië naar West-Australië al moeite hadden met twee uur tijdsverschil. Ook in Nieuw-Zeeland moesten we wennen aan het tijdsverschil en na het wennen vertrokken we alweer naar Australië terug de tijd in. De laatste week in Australië werden we dan ook elke ochtend rond 04:00/5:00 uur wakker. Gelukkig sliepen we in een cabin van Discovery Parks, de organisatie waarbij we gewerkt in Alice Springs en Hahndorf. Daardoor kregen we maar liefst 60% korting op ons verblijf wat echt heerlijk was. Dat gaf ons ook mooi de ruimte om onze kampeerspullen zoals een koelkast, zonnepanelen, kookplaat, rooftoptent, SUP en andere spullen te verkopen. Dit hebben we namelijk gedaan omdat we door een wat lullige reden onze auto niet zomaar konden verkopen (hier vertellen we later wat meer over). Uiteindelijk hebben we al onze spullen verkocht aan andere reizigers binnen één dag. Dat betekende dat we nog mooi een dag voor onszelf hadden om Fremantle te ontdekken, een wijk in Perth. Hier zijn we door de leuke straatjes gelopen en zijn we ook nog even langs het strand geweest. Helaas was het de hele laatste week in Australië bewolkt en af en toe regen waardoor de stranden niet zo mooi waren als op de plaatjes.

Rottnest Island

Het weer speelde helaas ook een grote rol in ons avontuur op Rottnest Island. Dit eiland ligt op 45 minuten varen vanaf Perth en is echt een must-do als je je in deze omgeving bevindt. Dit is namelijk de enigste plek waar je quokka’s kunt spotten. Deze dieren staan bekend om hun vrolijke glimlach wat zorgt voor leuke foto’s. Ook op Rottnest Island hadden we een verblijf met korting van Discovery Parks geboekt, wat anders niet te betalen geweest zou zijn voor ons, omdat het een wat duurder resort was.

Met de boot gingen we naar Rottnest Island en net voor aankomst kregen we te horen dat onze boot 2 dagen later niet meer terug zou varen vanwege de slechte weersvoorspelling. Super balen, want we hadden ons zo verheugd op ons verblijf op het eiland. Daardoor moesten we bij aankomst even schakelen en hebben we een hop-on-hop-off bus pas gekocht waarmee we konden uitstappen bij verschillende plekken. We hebben veel quokka’s gezien, die voornamelijk te vinden zijn bij plekken waar je kunt eten. Ze zijn dan ook niet schuchter en komen zo op je zitten als ze wat lekkers ruiken. Ondanks het weer waarbij het af en toe regende hebben we ons wel vermaakt op het eiland.

Auto verkopen

Omdat we de volgende dag alweer terug gingen moesten we een ander hotel boeken. Dit werd uiteindelijk een goedkope privé kamer in een hostel. In de ochtend zijn we naar de Botanic Gardens van Perth geweest. Eén van de grootste botanic gardens in Australië. Vervolgens hebben we ingecheckt in een ander hostel waar we nog 3 nachten verbleven. Hierbij hadden we mooi de tijd om onze auto te verkopen.

Australië heeft verschillende staten die allemaal andere regels kennen wat betreft een auto op je naam zetten. Dit maakt het niet altijd even makkelijk voor een buitenlander aangezien je documenten moet leveren die we niet in ons bezit hebben, omdat we niet in Australië wonen. Onze auto hebben we in NSW gekocht en hebben we later overgezet op Northern Territory aangezien onze rego (registratie voor bepaalde staat) verliep. Aangezien Perth in West- Australië ligt moesten we onze auto ook daarop over zetten om het te kunnen verkopen. Hierdoor moesten we onze auto laten keuren en helaas werd die om een heel klein dingetje niet goed gekeurd… Onze zonneklep aan de passagiers kant kon niet volledig sluiten (1 cm) waardoor we een nieuwe moesten regelen. Aangezien onze auto oud is moest dit helemaal uit Amerika komen en dat duurde te lang. Daardoor hebben we maar besloten om onze auto voor heel weinig geld aan een dealer te verkopen.

Als we geen auto hadden gekocht in Australië dan hadden we nooit zo lang kunnen rondreizen. Hij heeft ons heel deze reis veilig naar de mooiste plekken gebracht. De teller stond op 192xxx km aan het begin van onze reis en bij het inleveren op 230xxx km. Uiteindelijk zijn we daar het meest blij om en vinden we het fijn dat we nu van de auto af zijn.

Perth ontdekken

Na het verkopen van de auto zijn we naar een klein eiland middenin Perth geweest waar we voor de laatste keer kangoeroes hebben kunnen zien. Op de laatste volle dag is Lisanne nog even zelf de stad in geweest om geld te wisselen voor de Malediven en het centrum te ontdekken. Marit heeft de eerste vlog van Nieuw-Zeeland ondertussen in elkaar gezet die je hier kunt bekijken. We zijn daarna vroeg naar bed gegaan omdat we ook vroeg moesten opstaan voor onze vlucht naar Kuala Lumpur. Helaas hebben we niet echt kunnen slapen, omdat we tot 03:00 uur muziek van buiten hoorden.

Met volle bepakking vertrokken we uit ons hostel, want ja na zo lang reizen door Australië hebben we (onbewust) aardig wat souvenirs gekocht. Daardoor liepen we met veel tassen naar de bus waarna we vervolgens de trein hebben gepakt naar het vliegveld. Op het vliegveld hebben we de toegestane kilo’s kunnen verdelen en handig gebruik gemaakt van onze flightbags. Hierdoor konden we een extra tas meenemen in het ruimbagage. We hadden niet vooraf online ingecheckt aangezien de WIFI niet goed was in het hostel. Daardoor stonden we lang in de rijd van het vliegveld, maar gelukkig konden we zonder in de rij te staan bij de security doorlopen. Na even wachten was het tijd om het vliegtuig in te stappen.

Het einde

Op het moment van schrijven zitten we in het vliegtuig, wat betekent dat ons avontuur door Australië er op zit. Of we ooit nog terug komen weten we niet, er zijn immers zoveel landen nog te bezoeken. Al zouden we het wel leuk vinden (als ons budget dat ooit toelaat) om het laatste stukje van Perth naar Darwin af te leggen. Dan hebben we het volledige rondje door Australië gedaan. Al zijn we nu ook al aardig ver gekomen.

We gaan deze laatste 5 weken nog lekker genieten van Sri Lanka en de Malediven, en zullen natuurlijk ook over dat avontuur gaan schrijven. Dit houden we net zoals Nieuw-Zeeland weer bij op Polarsteps die je hier kunt bekijken.

Deel dit bericht

De ultieme paklijst voor jouw backpack avontuur!

Door Marit | september 26, 2024

De beste camera’s & accessoires voor op reis

Hoe kies ik de perfecte backpack?

Door Marit | september 24, 2024

Wat te doen in Colombo: de leukste tips

Door Lisanne | september 23, 2024

12x de leukste activiteiten in Nieuw-Zeeland!

Door Marit | september 19, 2024

Simkaart Thailand kopen | Een handig overzicht

Simkaart Albanië kopen | Een handig overzicht

Door Julian | september 14, 2024

Beste reistijd Malediven en ervaring laagseizoen

Door Lisanne | september 4, 2024

Simkaart Malediven kopen | Een handig overzicht

Door Marit | juli 15, 2024

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *