De Yorke Peninsula ontdekken

Wauw, wat is het geweldig om weer op pad te zijn. We voelen de energie weer terug komen in ons lichaam en genieten iedere dag. We zijn nog maar een week weer op pad, maar in die tijd hebben we alweer allerlei fantastische plekken mogen zien.

Voordat we vertrokken hebben we eerst onze auto weer op orde gemaakt, door alles op nette en logische wijze in te pakken. Tijdens het inpakken kwamen we erachter dat de aansluiting van onze zonnepanelen op onze batterij niet meer goed werkte. Dit moesten we dus nog even zien te fixen voordat we echt konden vertrekken, aangezien we de batterij hard nodig hebben voor onze koelkast. Gelukkig hebben we dit kunnen regelen bij een 4WD Supacentre en daarna zijn we voor de laatste keer door Adelaide heen gereden. Het voelde een beetje gek, maar vooral erg goed om deze plek na bijna 5 maanden achter ons te laten. Het was eindelijk zo ver om de Yorke Peninsula te gaan ontdekken.

Ardrossan en Foul Bay

Onze eerste stop was Ardrossan, een kustplaats die bekend staat om prachtige rode kliffen. Helaas stond de zon al aan de verkeerde kant van de lucht om de mooie kleuren te kunnen zien. De jetty zelf was ook niet zo bijzonder, dus zijn we snel weer verder gereden naar onze kampeerplek. We besloten om in de Yorke te gaan bushkamperen. Hiervoor hebben we een vergunning aangevraagd bij de Yorke Peninsula Council, waardoor we op allerlei mooie plekjes mochten staan voor 20 dollar per nacht. De kampeerplekken zijn dan natuurlijk wel heel basic; zonder elektriciteit en alleen een drop toilet. Onze eerste overnachting was bij Foul Bay, waar we helemaal alleen op de camping stonden. Hier dachten we lekker pita broodjes met kip te maken, maar ja, dan moet je natuurlijk niet een aansteker vergeten… Dat werd dus gewoon een broodje kaas. De camping lag naast een strand dat niet bijzonder was, maar we hadden deze plek uitgekozen omdat het dichtbij onze bestemming van de volgende dag lag.

Dhilba Guuranda-Innes National Park

Dit nationale park was onze volgende stop. Een prachtig park met mooie stranden, uitzichtpunten en wilde dieren. Je kunt hier met geluk kangoeroes en emoes spotten. De dag begon bewolkt met zelfs een regenbui toen we bij de vuurtoren stonden. Voor de foto’s maakte dit niet uit, want hierdoor kregen ze een mooi mysterieus effect. Ook zagen we hierdoor kangoeroes, omdat ze op de weg stonden om hier het regenwater vanaf te likken. Later klaarde het weer op en begon de zon lekker te schijnen. Onze favoriete tussenstop in dit park was Ethel Beach met mooie kliffen en een scheepswrak op het strand. We kunnen ons voorstellen dat je heerlijk kunt zwemmen bij de stranden van dit mooie park, maar daarvoor was het voor ons toch echt wat te koud. Op de terugweg hebben we bij een plaatsje in de buurt gelukkig nog een aansteker kunnen scoren, zodat we de komende dagen wel lekkere warme maaltijden konden eten.

Cape Spencer Lighthouse
Daly Heads

Onze volgende stop was een andere prachtige bush camping naast het strand waar we twee nachten zijn verbleven. We genoten hier van het prachtige uitzicht, zagen dolfijnen en hebben hier een hele mooie wandeling gemaakt. Echter was dit ook de plek waar we ongewenste lifters in de auto hebben opgelopen, ook al wisten we dat hier nog niet. Onderweg naar Flaherty Beach kwamen we er namelijk achter dat we waarschijnlijk een muis in onze auto hadden. De puzzelstukjes waren toen namelijk op z’n plek gevallen: iets wat leek op kleine drolletjes op onze kleding, een gat in de afvalzak en aangeknaagd brood. Vooral bij het laatst genoemde denk je natuurlijk: duh, dat is toch overduidelijk? Lisanne’s redenering was echter dat ze dacht dat Marit een hap uit het brood had genomen of wat van het brood had afgescheurd om de vogeltjes te voeren… Maar eerst nog even terug naar Point Turton, toen we nog onwetend waren.

Daly Head Campground
Point Turton

Dit brengt ons bij onze volgende stop: Point Turton. Een mooi dorp aan de kust met een jetty waar je kunt vissen, zwemmen en snorkelen. Het leuke aan deze jetty zijn de lokale roggen die hier altijd rondzwemmen, zo zagen wij hier twee mega grote vriendelijke stingrays die zo naar je toe zwemmen. Naast de jetty ligt een klein haventje waar de vissersbootjes in en uit het water gelaten worden. Wij hadden geluk, omdat er een groepje dolfijnen achter een vissersbootje aan dit haventje in kwam waardoor we ook nog dolfijnen gezien hebben. We zijn de dolfijnen een stukje gevolgd naar een mooi baaitje en hebben daar zelf nog even een frisse duik genomen. De dolfijnen zwommen snel door, maar het was een mooie snorkelplek met allerlei vissen.

Flaherty Beach

Na een overnachting op een prima bush camping op een kwartiertje afstand van Point Turton besloten we naar Flaherty Beach te gaan. Dit strand ligt naast Point Turton en staat bekend als één van de mooiste stranden van Australië. Onderweg naar dit strand viel bij ons dus eindelijk het kwartje dat we waarschijnlijk een muis in onze auto hadden. We besloten om ons daar eerst nog even niet druk over te maken en te genieten van een mooie stranddag. Flaherty Beach stelde niet teleur, zoals je op de foto’s kunt zien. Het was een perfecte zonnige dag, op het muizenprobleem na. Na wat Googelen naar adviezen over muizen in de auto vonden we een aangevreten vleugel van een vogel onder onze motorkap. Google vertelde ons namelijk dat muizen of ratten daar vaak zitten vanwege de warmte die van de motor afkomt. Dus was het voor ons tijd om naar de winkel te gaan voor muizenvallen en een eucalyptus olie spray, omdat muizen blijkbaar niet van die geur houden.

Gelukkig stonden we deze nacht op een betaalde camping, waardoor we tijd en ruimte hadden om onze auto volledig uit te ruimen en opnieuw in te pakken. We zorgden dat al het eten in een afgesloten bak zat en konden ons afval hier weggooien. De volgende ochtend werden we wakker met twee muizen in de vallen. De nacht erop hebben we opnieuw vallen gezet en zat er nog een muis in de val. We hoopten hiermee van het probleem af te zijn. De foto’s zullen we jullie besparen, want we vinden het toch wel erg zielig. We willen alleen niet dat ze dingen kapot knagen in onze auto.

Pink Lake Trail

Naast mooie stranden staat de Yorke Peninsula ook bekend om haar Pink Lake Trail. Dit is een auto route langs allemaal meren die roze kunnen kleuren. Veel meren waren meer wit dan roze, maar bij het laatste meer hadden we geluk: kleine stukken van het meer waren nog felroze gekleurd. Hierna was het tijd om de Yorke te gaan verlaten. Onderweg maakten we nog een aantal stops bij mooie stranden, die prachtige kleuren hadden door de zon.

Pink Lake Yorke Peninsula

Inmiddels hebben we het kamperen met de rooftop tent en het inpakken van onze auto weer wat onder de knie gekregen. Het blijft soms een gedoe, maar het geeft ons wel de ultieme vrijheid om alle mooie plekken te ontdekken. Super leuk dat jullie op deze manier weer een stukje met ons meegereisd hebben! In de volgende blog nemen we jullie mee naar de Flinders Ranges en Eyre Peninsula, tot dan!

Deel dit bericht

De voordelen van het gebruiken van een VPN op reis

Door Lisanne | april 26, 2024

Door Lisanne | april 3, 2024

Wij gaan weer reizen!

Door Marit | maart 22, 2024

Wat te doen in Singapore: De leukste activiteiten!

Door Marit | maart 13, 2024

Overnachten in Singapore: Dit zijn de leukste hostels & hotels

Door Marit | maart 10, 2024

Dit zijn de leukste bezienswaardigheden van Singapore

Door Marit | maart 9, 2024

Door Lisanne | februari 21, 2024

Simkaart in Maleisië kopen | Een handig overzicht

Door Lisanne | februari 17, 2024

15 Bucket List activiteiten in Australië die je NIET mag missen!

Door Marit | februari 8, 2024

Maria Island bezoeken: Tips en praktische informatie

Door Lisanne | februari 5, 2024

Cradle Mountain bezoeken: Tips en praktische informatie

Door Lisanne | februari 3, 2024

Wat te doen in Hobart: De beste tips in de stad

Door Marit | februari 2, 2024

8x handige tips voor super goedkope vliegtickets

Door Lisanne | januari 31, 2024

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *